tisdag 16 augusti 2011

Bonjour..

Nu han man då kommit hem igen efter ett trevligt veckoslut i Paris. Jag och Klara startade från Hangö på fredags morgonen ( snarare natt men ). Vi mellanlandade i Munchen och sedan bar resan av till Paris. Vi hade inte planerat att checka in våra väskor så min kamera blev i väskan som blev in checkad. Hela flygresan satt jag och funderade om den skulle vara hel när vi kom fram.

När vi äntilgen var på hotellet vilade vi lite och sedan gick vi till Les Halles för att shoppa lite, Klara ville se Eiffeltornet så vi gick ner till Seine. Tyvärr fick hon se Notre Dame som först men bra gick det ändå.

På lördagen hade vi bestämt att vi skulle köpa ett Paris Pass så att vi kunde åka hur mycket metro vi ville. Vid Eiffeltornet hittade vi någon som kunde hjälpa oss med detta. Under Eiffeltornet kryllade det av turister det var nästan så att man fick klaustrofobi. Det enda jag ville se var Frihetsgudinnan som jag inte hade sett ännu. Så vi gick dit till nästa (blev en aning besviken på damen med elden, hon var så liten). Vi började båda bli hungriga så vi valde att söka upp en bra restaurang att äta på, där åt vi en meny med löksoppa, grillad kyckling/köttgryta och äppelpaj/creme caramel, mycket gott. När vi var mätta och belåtna åkte vi till Les Halles och shoppad lite och sedan till hotellet. Fötterna och hjärnan behövde vila lite för att sedan orka med kvällen.

Vi åkte metro till Sacre Coeur, där ville klara åka karusell och sedan började vi vandra uppåt till kyrkan (det är en hel del med trappor före man är uppe). Där uppe satt vi sedan och såg på utsikten tills det började skymma och allting började tända. På vägen tillbaka ner satt vi oss på ett cafee och tog ett glas vin.

På söndagen var det Musée du Louvre och Champs Elysees med Triumfbågen som vi ville se. Efter allt traskande så åkte vi hem för att göra oss klara för kvällens middag på en av båtarna som kör på Seine. Vi hade bestämt oss för att åka med den sista turen för då hade det hunnit bli mörkt. Efter middagen åkte vi till hotellet och packade.

Vi skulle vara ute från rummet 11.00 på måndagen. Så vi hade bestämt oss för att ännu shoppa lite före vi skulle tillflygfeltet men vi fick inte förvarings facken på tågstationen att fungera så vi åkte direkt till flygfältet. Vi hade därför en hel massa dötid där så vi satte oss bekvämt och tog fram våra böcker och läste. På hemresn hade vi också mellanlandning i Munchen men inte så lång denna gång.

Detta var min fjärde gång i Paris och min andra det här året men Klara hade inte varit där tidigare så det var ändå som allt skulle ha varit nytt för oss båda. En helt otroligt bra resa måste jag nog säga. Väntar på nästa, vart är vi då på väg Klara.